کسب و کار در دنیای واقعی (آفلاین)

بازار واقعی

کسب و کار در دنیای واقعی (آفلاین)

تا قبل از شکل گیری اینترنت و شکل گیری دنیای مجازی تمامی تبادلات ، معاملات و به طور کلی تمامی امور تجاری به صورت فیزیکی ، عینی و ملموس در دنیای ارتباطات انسانی قرار داشت . امروزه اما حضور در دنیای اینترنت و کسب و کار در فضای مجازی اجتناب ناپذیر است . اما بخش اعظم بسیاری از کسب و کار ها هنوز در دنیای فیزیکی و بیرونی جریان دارد … همچنین پیش بینی می شود بسیاری از کسب و کارهای فیزیکی کنونی در سال های آینده به سمت دیجیتالی شدن پیش بروند. به عنوان مثال در گذشته برای تولید یک ابزار مکانیکی ( به عنوان مثال آچار ) نیاز بود یک تولیدی نسبتا بزرگ از شاخه های مختلف صنعتی را برای یک خط تولیدی فلزی فراهم کنیم ؛ اما امروزه به کمک یک چاپگر سه بعدی و یک فایل طراحی شده در کامپیوتر میتوان یک آچار نسبتا استاندارد تولید کرد ! این اتفاق بدین معناست که کسب و کارهای پایدار و قابل پیشرفت فعالیت هایی هستند که با تکنولوژی جدید سازگاری بیشتری داشته باشند و یا مسیر حرکت خود در راستای تکنولوژی را از پیش مشخص کنند…

از نظر فرایند فروش و قابلیت حداکثری فروش هم میتوان به بازار های سنتی خرید و فروش مانند یک مغازه رستوران در بازار اشاره کرد و همچنین حداکثر درآمد حاصل از فروش آن را با یک بنگاه اقتصادی آنلاین (دیجی کالا ) مقایسه کرد. در حالت اول بیشینه فروش یک رستوران پر رفت و آمد میزان مشتریانی است که حضوری به آنجا مراجعه می کنند و کسبه ای که در اطراف آن به صورت بیرون بر ، خرید می کنند . به صورت خوش بینانه اگر بیشینه آنرا روزی ۱۰۰۰ خرید در نظر بگیریم ، برای کسب و کار آنلاینی مانند دیجی کالا این یک عدد پیش پا افتاده است…. زیرا در بستر یک مکان برای فروش محدود نشده است و به وسعت کل کشور امکان فروش سراسری را داراست …

فروشگاه آنلاین

رویکرد فعالان کنونی کسب و کار ها در بازار های واقعی

جدا از تعاریفی که در جهت توضیح مسیر بلند مدت کسب و کار ها مطرح شد ، بسیاری از متخصصان ، سرمایه گذاران و کار آفرینان موفق ، تجربه خود را از فعالیت در دنیای غیر مجازی به دست آورده اند . در کسب و کار های حاضر در دنیای واقعی دنیای مجازی صرفا یک رسانه برای تبلیغات ، اشتراک نظر ها و… قلمداد می شود و نه یک بازار ؛ اما برای افرادی که ایده پرداز هستند البته همیشه مدل کسب و کار اینترنتی جالبی در هر زمینه کالا و خدمات فیزیکی وجود دارد فقط کافی است محدودیت های فعلی برای فعالیت در دنیای دیجیتال مشخص شود البته افرادی که به یک حرفه ، بازار و یا حتی یک طرز تفکر به دلیل موفقیت در آن سبک و سیاق پایبند هستند نیز کم نیستند. ریسک این پایبندی عدم تطبیق با تغییرات اجتناب ناپذیر پیش روست . توصیه من به این افراد ، ایجاد و  مدیریت کردن جریان جدیدی همسو با جریان فعلی آنها تحت نظر یک متخصص در کسب و کار دیجیتال برای فعالیت آنهاست .

کسب و کار در دنیای واقعی (آفلاین) برای افرادی که به فکر کسب و کار جدید هستند

در برهه های مختلف دهه های اخیر در ایران همیشه مشاغلی به عنوان مشاغل محبوبی شناخته شده اند . مشاغلی که شاغلین آنها رفاه نسبی بیشتری کسب کرده اند همیشه به عنوان توصیه ای از دوستان و اطرافیان به شکل عام جلوه نمایی کرده اند. در برهه ای بهترین شغل کارمندی بود ، یک کارمند با حقوق و مزایا یک خانواده تشکیل می داد ، با بیمه دولتی آسایش فکری برای خود و عزیزان ایجاد می کرد و هم حتی اگر درامد کمتری نسبت به برخی شغل ها داشت اما آسایش نسبی بهتری داشت. در ادامه اما مشاغلی مانند پزشکی و مهندسی در جامعه رفاه بیشتری پیدا کردند و توصیه عامه اطرافیان به افراد جویای کار شدند و … امروزه ما شاهد فعالیت هایی هستیم که از ما توصیه کنندگانی برای فعالیت در فضای دیجیتال در این روز ها و آینده نه چندان دور خواهد ساخت. البته در هر برهه ای افراد بسیاری هستند که به دلایل مختلف هنوز بر تصورات قدیمی تر ، پایبند بیشتری دارند و در گذشته باقی می مانند ؛ اگر از بیرون به تفکر آنها نگاه کنید متوجه می شوید صرفا یک اصول خاص از طریق خانواده ، دوستان ، جامعه و … در آنها نهادینه شده اما ارزش حقیقی برای آنها به ارمغان نمی آورد… یکی از دلایل بازر این پایبندی به تصورات قدیمی ترس از تغییر است . اشخاص معمولا تمایل دارند با تفکراتی که از کودکی رشد کرده اند پیش بروند و به روز شدن ، نوعی تغییر برای آنها به حساب می آید. جهان هر لحظه در حال تغییر است و تغییر اجتناب ناپذیر ، بیش از ده سال است که ثروتمند ترین مشاغل از شرکت های نفتی به شرکت های فعال در حوزه دیجیتال و آی تی تغییر پیدا کرده اند. اما چه زمانی ما به این تفکر برای فعالیت در کسب و کار به عنوان مسیری با آینده ای روشن خواهیم رسید….؟؟!!

خطاب به افرادی که در راه ابتدایی برای کسب و کار هستند عرض میکنم : برای هر بخشی از علایق شما مسیری به سوی موفقیت وجود دارد ، تعیین مسیر ، قدم صحیح در این مسیر و پایداری عاقلانه ، همچنین تشخیص بازخورها برای موفقیت شما بسیار مهم هستند. برای موفقیت اگر مسیر حرکت را بازار های کاملا فیزیکی انتخاب کردید ، حداقل مسیری برای تغییر در آینده به سمت دنیای مجازی و دیجیتال پیش بینی کنید….

دیجیتال مارکتینگ