کسب و کار در دنیای مجازی (آنلاین)

کسب و کار دیجیتالکسب و کار در دنیای مجازی (آنلاین)

کسب و کار در دنیای مجازی صرفا فروش یک محصول در اینترنت و اپلیکیشن های مختلف نیست. بلکه نگاه دیجیتال به فضای کسب و کار است. نسل چهارم از شیوه کسب و کار ها از زمان پیدایش علم بازاریابی و مارکتینگ شروع شده است . یعنی نسل حرکت از بازاریابی سنتی به بازاریابی دیجیتال ، بازاریابی دیجیتال از لحظه شروع شکل گیری یک ایده تا اجرایی شدن ، برندینگ ، کشف راه حل های بهبود فروش و … را شامل می شود. امروزه کسب و کار در فضای دیجیتال تلفیق پیچیده ای از علم و تکنیک های تجربی است. در سال های اخیر موفقیت های چشم گیری حاصل تلاش بسیار زیاد بنگاه های اقتصادی دیجیتالی را در ایران مشاهده کرده ایم. در جامعه نیز شاهد بالا رفتن فرهنگ استفاده و راه اندازی کسب و کار  در زمینه  صنایع دیجیتال بیشتر از هر زمان دیگری هستیم . پس زمان را از دست ندهید…

خوشبختانه بستر فعالیت در دنیای دیجیتال بسیار گسترده است. در هر زمان و هر مکانی میتوان کسب و کار را مدیریت کرد و مشتریان نیز از دریافت خدماتی که از ما می گیرند ، بالاترین بهره را برده و با سود رسانی هر چه بیشتر به ما ، باعث تشویق ما به سوی فعالیت هرچه بیشتر در این زمینه ها می شوند. و این فقط بخشی از یک سیکل برد – برد است.

اما نکته مهم در رابطه با نوع فعالیت در بستر جدید (دنیای دیجیتال) ، با فعالیت در شکل های قدیمی تر بسیار متفاوت است. به عنوان مثال رفتار ، خلق و خو ، دغدغه ها ، سختگیری ها و همچنین واکنش افرادی که از طریق یک سایت آنلاین لباس می خرند ، با شخصی که به صورت حضوری از فروشگاه های لباس خرید می کند، بسیار متفاوت است. برای شروع فعالیت یک فروشگاه اینترنتی استراتژی ها و برنامه ریزی های آن کاملا متفاوت است از برنامه ریزی برای شروع فعالیت در یک فروشگاه حاضر در بازار های فیزیکی !

به عنوان یک مثال عینی ، در جامعه شکاف اطلاعاتی زیادی وجود دارد بین افرادی که از گوشی های هوشمند استفاده می کنند و کسانی که از گوشی های ساده استفاده می کنند . ازین مصداق می توان به شکاف اطلاعاتی افراد در زمینه فعالیت در فضای دیجیتال و بازار سنتی اشاره کرد . بسیار افرادی را به شخصه ملاقات کرده ام که در زمینه های مختلف تخصص های بسیار بالایی دارند اما از کسب و کار دیجیتال هیچ اطلاعی ندارند و یا در نهایت اعتقاد دارند برای به روز بودن باید یک وب سایت برای کسب و کار خود راه اندازی کنند ، البته در صورتی که شخصی باشد که مدیریت وبسایت را هم به او بسپارند !!!

از نظر مدیریتی این برهه می تواند یک نقطه عطف تاریخی برای کسب کارها در تخصص های گوناگون باشد ، اگر متخصص ترین افراد در بازار واقعی فعالیت می کنند شما پیشتاز خدماتی متوسط برای تعداد کمی از افراد باشید که به سبک کسب و کار دیجیتال شما واکنش مثبت نشان می دهند . اگر شما به عنوان یک متوسط ، پیشتاز محیط کسب و کاری جدیدی باشید ممکن است در سال های آینده ، حرفه ای ترین باشید…

با من همراه باشید…

دیجیتال مارکتینگ