کسب و کار

کسب و کار جدید راه انداختن و یا کسب و کار جدیدی را مدیریت کردن یعنی با چالش های بسیاری دست و پنجه نرم کردن!!! کسب و کار ها یک شبه شکل نمی گیرند. یک کسب و کار موفق نیازمند ایده قابل اجراست. این ایده باید حداقل های تجاری سازی را داشته باشد. با فرض اینکه ایده عالی برای شروع داشته باشیم؛ باید به فکر ساز و کار اجرایی آن باشیم. به عبارتی منابع مادی و معنوی را در نظر بگیریم و مدل کسب و کار را مشخص کنیم. در مدل کسب و کار باید موارد مختلفی را مشخص کنیم. منابعی که برای کسب و کار در نظر گرفتیم، طرح توجیهی اقتصادی برای بازگشت سرمایه و سود آوری، رقبای بالقوه در بازار، شرکای تجاری در بازار و…

کسب و کار مدرن چیست؟

کسب و کار مدرن یا نوین، مشاغلی هستند که در بستری جدید و یا با نگاهی جدید شکل می گیرند. روحیه جهانی کسب و کار در این زمان از تاریخ با گذشته های حتی نزدیک نیز متفاوت است. برای راه اندازی کسب و کار مدرن باید خلاق بود، روحیه تیمی خود را پرورش داد، و با نگاه جدیدی به بازار نگاه کرد. تمامی کشور های پیشرفته و موفق در دنیا به این نقطه رسیده اند که برای پیشرفت و رشد اقتصادی باید از منابع انسانی در جهت علایق و استعداد هایشان بهره گرفت. منابع انسانی زنده است. علایق و روحیات انسانی دارد و باید همه عوامل مورد نیاز او تامین شود.

به همین دلیل افرادی موفق هستند که مسیر خود را هموار کنند. علایق و سلایق خود را در نظر بگیرند. راه خود را بسازند و پیشرفت کنند. همه این موارد در سبک کسب و کار مدرن امکان پذیر است. در کسب و کار نوین می توان بسیار تخصصی کار کرد. به دلیل اینکه همه افراد کار گروهی و تیمی را درک کرده اند. لازمه دنیای امروزی نیز فقط همین مدل کسب و کار است. زمانی یک شخص در زمینه خودروسازی کار آفرینی می کردند و با تعدادی از افراد متخصص مکانیک صنعتی بزرگ راه می انداخت. اما امروزه صنایع بسیار تخصصی شده اند. حتی مکانیک شاخه های گوناگونی دارد.یک طراح اتاق اتومبیل لزوما یک مکانیک نیست و …

لازمه شروع یک کسب و کار:

برای شروع یک فعالیت جدید، راه اندازی یک کسب و کار، ایده پردازی یک شغل جدید و یا حتی برنامه ریزی برای یک مسیر جدید با ما همراه باشید. در این وبلاگ سعی شده است که مطالب مفیدی که برای راه اندازی، نگهداری و مدیرت یک کسب و کار مورد نیاز است، جمع آوری و تالیف شود. اصول حرفه ای بودن ، روحیه موفق بودن ، مدیریت و مارکتینگ همراه با اصول استراتژیک از مواردی است که در اینجا به آنها می پردازیم.

استراتژی و مدیریت

مدیریت و تعیین استراتژی برای هر کسب و کاری ضروری است. هوشیاری به وقایع پیش رو، رقبا، منابع و… از یک سو ؛ هماهنگ سازی، کنترل کردن و مدیریت از سوی دیگر باید با تناسب و به موقع صورت بپذیرد. در این صورت اتخاذ استراتژی، مدیریت هوشیارانه، پایداری کسب و کار میسر می شود.

مدیریت بازاریابی (مارکتینگ)

بازاریابی علم و هنری است که بخشی از آن مطالعاتی و بخشی از آن اکتسابی است. بازاریابی نوین در دنیا علم بسیار گسترده ای که شامل : رفتارشناسی، جامعه شناسی، فروش، مذاکره و… می شود. در این بخش به صورت تخصصی دنیا را از دریچه چشم مارکتینگ خواهیم دید.

حرفه ای باشید

حرفه ای ها در هر زمینه ای که وارد می شود، در ابتدا اصول و قواعد را فرا میگیرند. برخی از اصول فراگیر هستند و ربطی به فضای کسب و کار ندارند. به عنوان مثال یک انسان حرفه ای منظم ، محترم و قابل اعتماد است. حرفه ای بودن مانند موفقیت یک خصلت است و ارتباطی با نوع فعالیت و یا درآمد اشخاص ندارد. حرفه ای باشید!

موفقیت

موفقیت نیز یک خصلت انسانی است.”این موفقیت نیست که شادی آور است، این شادی است که باعث موفقیت می شود.” برای هر کسی موفقیت شاخصی دارد، مثلا شخصی از آموزش به دیگران احساس موفقیت می کند و شخصی از برنده شدن! مغز انسان برای مدیریت صحیح شرایط و دستیابی به نتیجه مطلوب ماده ای را برای جایزه به انسان آزاد می کند. ماده موفقیت…