برنامه ریزی منابع سازمانی

تامین منابع ، تشکیل سازمان و ایجاد محصول یا خدمات

تامین منابع

مدیریت صحیح منابع شما در ابتدای مسیر بسیار مهم است. تعیین بودجه سرمایه گذاری ، توجیه برگشت سرمایه و نحوه تخصیص این منابع بسیار حساس هستند. برای برنامه ریزی بهتر در این بخش باید ماهیت پروژه شما از نظر مکان حقیقی / مجازی و همچنین محصول / خدمت مشخص باشد . هر کدام از این عوامل و بسیاری عوامل دیگر در تعیین نحوه برنامه ریزی ما تاثیر گذار خواهند بود اما به بیان چند نکته مهم و مشترک بین تمامی حالت های مختلف می پردازیم :

  • محصول یا خدمت خود را هر چقدر تخصصی تر و محدود تر شروع کنید بهتر است به عبارتی بزرگ فکر کنید اما کوچک گام بردارید. زیرا کنترل محصول / خدمت ، شرایط ورود به بازار ، نحوه تبلیغات و بسیاری عوامل دیگر محدودتر بوده و مدیریت آنها در ابتدای فعالیت ساده تر می شود.همچنین شاخص های کمتری را لازم است کنترل کنید.
  • برای برنامه ریزی تبلیغات نیازی نیست هزینه های گزاف بپردازید. با مشخص کردن پر کشش ترین مخاطب ها ، بازار هدف اصلی خود را هدف قرار دهید. به عنوان مثال برای فروش چسب کفش نیازی نیست در تلویزیون تبلیغی با قیمت بالا پرداخت شود بلکه کافی است یک شخص متخصص به مراکز تولید و تعمیرات کفش مراجعه کرده و محصول را به فروش برساند…
  • سنگ بزرگ نشانه نزدن است وهمچنین قدم کوچک برداشتن برای شروع در آینده موجب دلسردی در پروژه می شود. پس تعادل در برنامه ریزی و تعیین بودجه ها را در نظر بگیرید.
  • این مرحله را با جدیت هرچه تمام تر بررسی کنید. شما فقط یک کسب و کار جدید راه نمی اندازید ؛ شما بر روی زمان ، سرمایه ، روابط و… خودتون در حال ریسک کردن هستید . این ریسک را هرچقدر می شود از دریچه منطقی کم خطر تر کنید…اما شجاعت انجام آن را درون خود تقویت کنید.

تشکیل سازمان

تشکیل سازمان یعنی تشکیل اعضا و جایگاه آنها ، در این مرحله شاید نیاز باشد از افراد متخصص در زمینه تولید محصول و یا ارایه خدمات خود مشاوره ای بگیریم . و یا حتی افراد متخصص را شریک یا استخدام کنیم… تمام بخش های لازم را در نظر بگیرید اما تا اندازه کسب و کار شما به حد خاصی نرسیده است بخش های غیر ضروری را ایجاد نکنید. یا به عبارتی برای بخش های مختلف الویت بندی کنید. مسئولیت بخش های اصلی را بر عهده بگیرید و اگر نیاز هست به اعضای تیم خودتون مسئولیت واگذار کنید. به عنوان مثال برای راه اندازی یک کسب و کار بر مبنای اپلیکیشن موبایل نیاز نیست در ابتدا بخش حسابداری راه اندازی کنید و…

  • در بخش قبل به دلیل مدیریت ساده تر همین شاخص ها بود که تاکید بر محدود تر شدن محصول / خدمت داشتم.

در این مرحله اعضای گروه ، درصد سهام ، سمت و مسئولیت ها باید مشخص بشود . اشتباه نکنید قرار نیست در این برهه شرکتی ثبت کنید . اجازه بدهید کسب و کار ماهیت خودش را در بازار نهادینه کند، سپس برای مسایل رسمی حقوقی اقدام کنید اما در ابتدای همکاری نام تمامی اعضا ، میزان سهام از سود ، مسئولیت ها و … را به صورت کتبی و به تعداد اعضا ثبت و نگهداری کنید.

ایجاد محصول یا خدمات

در این مرحله شما باید هویت کامل خدمات و یا شناسنامه نهایی محصول شرکت را کاملا مشخص کنید .شامل:

خصوصیات فیزیکی ، فرهنگ سازمانی (هر نوع روحیه ارایه و پشتیبانی محصول / خدمات ) ، ماهیت مکانی (در بازار های مجازی ، شامل وبسایت ،اپلیکیشن ، شبکه های اجتماعی و… – در بازار های واقعی ، شامل مغازه ، شرکت ، دفتر و…)

پس از نهایی شدن این مرحله باید محصول در مقیاس آزمایشی تولید شود و یا خدمت آماده ارایه شدن باشد تا در زمان تبلیغات و معرفی آماده خدمات رسانی به مشتریان باشیم.