برنامه ریزی و تعیین نقشه راه

برنامه ریزی و تعیین نقشه راه

برنامه ریزی و تعیین نقشه راه

اشتباه نکنید قرار نیست خودتون رو درگیر محاسبات پیچیده و برنامه ریزی های رویاپردازانه بکنید ؛ اما لازمه اصول و استاندارد مسیر رو پایه ریزی کنید… این اصول باید باعث تقویت روحیه ما برای ادامه مسیر بشوند ، حقایق رو برای ما روشن کنند و از اتلاف انرژی پر شور ما برای ادامه مسیر جلوگیری کنند… ما باید ایده یا ایده های پردازش شده در مرحله قبل رو در این مرحله به عینیت حقیقی خودشون نزدیک کنیم ، پس با ادامه مطلب همراه باشید:

برنامه ریزی و تنظیم بوم کسب و کار :

اولین قدم برای برنامه ریزی تعیین تاریخ و جغرافیای پروژه ماست. به عبارتی مکان و زمان ارایه محصول یا خدمات ما مشخص شود. در این مرحله از طریق مکان اجرای پروژه (دنیای واقعی / دنیای مجازی) می توان به شکل کسب و کار جهت داد ، رقبا را تشخیص داد ، طیف مصرف کنندگان را تعیین کرد و… این مرحله باید ساده و خلاصه برگزار شود و به ما دید جامع و کاملی از کسب و کار بدهد. تهیه بوم کسب و کار به ساده ترین شکل ممکن رو از طریق این لینک میتونید تنظیم کنید.(با سرچ فارسی میتونید تمام عناوین رو کاملا درک کنید)

نکته مهم : شما به راحتی میتونید برای چند ایده پردازش شده توسط خودتون بوم کسب و کار تهیه کنید و بعد نقاط قوت و ضعف هرکدوم رو بررسی کنید ، احتمال زیادی وجود داره که بعد از نگاه به بوم های کسب و کار ایده های شما تغییر محسوسی برای نوع نگاه شما به ایده ها به وجود بیاید و ایده ای که برای شما بسیار جذاب بوده از اهمیت کمتری برخوردار بشه و یا عکس این موضوع اتفاق بیوفته….

نکته بسیار مهم : تاکید من برای حفظ شادابی و انرژی شما در مسیر انجام پروژه گذر از این مرحله در بازه زمانی ۱ تا ۳ هفته است . اما دقیق و صادق باشید ، رقبا را دست کم نگیرید و یا از رقبا نترسید . به عنوان مثال مشخص کنید بدترین و بهترین حالت ممکن از نظر واکنش رقبا ، مشتریان و… چیست و بی رحمانه عمل کنید . در زمان تنظیم بوم کسب و کار فقط گزارش گر حقایق باشید ، اما در زمان تصمیم گیری توانایی های خودتون و تیم کاری خودتون رو هم در نظر بگیرید…

این پروژه ممکنه زندگی شما رو متحول کنه یادتون باشه در راه اندازی کسب و کار شکستی وجود نداره ، پروژه ها یا به نتیجه سود آور می رسند و یا دیر به نتیجه می رسند . اگر قدم ها درست برداشته شوند حتی اگر در بدبینانه ترین حالت شکستی هم باشد شما کوله باری از تجربه های ارزشمندی را کسب کرده اید که منحصر به فرد هستند و در گام های بعدی با سرعت بیشتری پیشرفت خواهید کرد ؛ پس نترسید و عمل کنید…

برنامه ریزی و نقشه راه

تعیین نقشه راه:

در این بخش شما بوم کسب و کار خودتون رو انتخاب کردید و برای اجرایی شدن پروژه باید قدم های اصلی رو بردارید . در این بخش شما باید به تمامی سوالات لازم برای مکان و زمان پروژه خودتون پاسخ بدید.

لیست سوالات رو تنظیم کنید و برای پاسخ به هر سوال زمان و توجه لازم رو اختصاص بدید به عنوان مثال:

از نظر بازار هدف:

  • این کسب و کار چه بازه ی سنی از افراد را هدف قرار می دهد؟
  • مشتریان بالقوه غالبا چه جنسیتی دارند؟
  • مشتریان ما رفتار وفادارانه دارند یا تنوع طلبانه؟
  • مشتریان واقعی ما از چه سطح اقتصادی جامعه هستند؟
  • چه شهر هایی یا مناطقی گستره فعالیت ما هستند؟

از نظر رقبا

  • اصلی ترین رقیب ما از نظر ماهیت کسب و کار مشابه چه کسانی / سازمانهایی هستند؟
  • بهترین و بدترین رفتار رقبا نسبت به فعالیت ما چیست؟
  • به چه میزان احتمال تقلید از ایده ما توسط رقبا وجود دارد؟
  • چقدر امکان دارد رقیبی نو ظهور پدیدار شود؟
  • مزیت ما به رقبا چیست؟

از نظر سرمایه

  • براورد هزینه برای راه اندازی کسب و کار در بهینه ترین حالت چقدر است؟
  • هزینه های غیر قابل پیش بینی به چه شکل محاسبه شود؟(بسته به هر فعالیت متفاوت است)
  • محل تامین منابع مالی کجاست؟
  • جایگزین های تامین منابع چه هستند؟
  • توجیه اقتصادی پروژه چیست و در چه بازه زمانی محقق می شود؟

از نظر مارکتینگ وبازاریابی

  • ارزش کالا / خدمات ما برای مشتری چیست؟
  • راه های ورود به بازار چه هستند؟
  • توسعه محصول یا بازار در اینده به چه صورت خواهد بود؟
  • راه های اطلاع رسانی ، تبلیغات ، پروموشن و تشویق به خرید مجدد چه هستند؟
  • بستر های تبلیغاتی مناسب چه هستند؟

و…

برنامه ریزی کسب و کار

پاسخ کامل به سوالات بالا در مقطع زمانی ابتدایی و شروع کار به هیچ عنوان ممکن نیستند ، پس انرژی خودتون رو برای پاسخ ها هدر ندهید. اول لیست سوالات سازنده مسیرتون رو مشخص کنید . اگر بیش از ۳۰ سوال شدند ، در ابتدای کار الویت بندی کنید و ۳۰ سوال اصلی  را برای پاسخ های کامل در نظر بگیرید و باقی سوالات را برای پاسخ های کوتاه باز بگذارید.

  • دقت کنید در مرحله تنظیم سوالات با پاسخ های مقطعی ذهن خودتون رو خسته نکنید . برای سوالات اصلی ۱ یا ۲ هفته زمان بگذارید .سر فرصت تحقیق و بررسی کنید و برای سوالات فرعی پس از پاسخ به تمامی سوالات اصلی یک یا دو روز زمان بگذارید.
  • بعد از تعیین نقشه راه از طریق پاسخ به سوالات اصلی باید با اشخاص متخصص در این زمینه ها مشورت کنید ، تاکید میکنم بعد از انجام مراحل فوق مشورت کنید نه قبل از اینکه خودتون به سوالات پاسخ بدهید . دلایل این توصیه تجربی فراوان هستند که در این مطلب نمیگنجد …
  • پس از مشورت با افراد متخصص نقشه راه خودتون رو بازبینی مجدد کنید و پاسخ های جدیدی اگر به سوالات دارید ، به آن اضافه کنید.
  • در انتها شما به کل پروژه کسب و کاری خودتون از نظر کاملا علمی و عملی اشراف دارید و از این نقطه به بعد باید با گام های سنجیده تری در بازار کسب و کار قدم بزنید. بعد از این مرحله نقطه عطف تغییر مسیر از علایق شما به حقایق کسب و کار در جامعه است. قبل از هر اقدامی از نظر روحی آماده انتقاد ها ، سد ها ، شکست های ظاهری و… بشوید .
  • تبریک شما مراحل اولیه را با موفقیت سپری کرده اید از این لحظه به بعد باید عمل کنید…

در ادامه همراه شما هستیم…